S’està preparant la 8a Màster-Class, Marsella 29, 30 i 31 de gener de 2020

El 4 de desembre, la delegada Martina Camiade va intervenir a la UAB en el Màster de Dret Internacional Privat dirigit per Dr. Josep Maria De Dios Marcer per preparar les estudiants a la Màster -Class 2020.

8aEdició de la MÀSTER-CLASS “Trans/fronteres i Diàleg de les disciplines”

Cooperació Territorial Europea – Diplomàcia Territorial i Diàleg Mediterrani

La Màster Class és una xarxa acadèmica de formació i de professionalització d’estudiants d’alt nivell de qualificació.  Aquest treball sobre qüestions professionals i humanes de les noves generacions passa per un diàleg de les disciplines com l’ètica i l’intergeneracional, amb una pedagogia donant el primer rol a l’estudiant.

8aEdició: Marsella 29, 30 i 31 de gener del 2020

“Màster-Class de les 2 ribes de la Mediterrània”

Obstacles i oportunitats per la Cooperació Territorial entre les costes de la conca mediterrània: qüestions contemporànies, transmissions i noves eines d’acció. 

Coproducció:Professors i estudiants de Màsters 2 de les Universitats de: Artois, Llió 2, Montpeller, Nantes, Niça-Sofia-Antipolís, París Panteó-Sorbona, Perpinyà, Ciències Po Estrasburg, ITIRI Universitat d’Estrasburg, Aix, Marsella Universitat (AUM), Pisa, Florència, Siena, Universitat Autònoma de Barcelona-UAB, Hochschule – Kelh

Concepció i realització:Institut Catòlica de la Mediterrània (ICM) – Marsella,  Institut d’Estudis Catalans (IEC) – Barcelona

Associació: Centre Nacional de la Funció Pública Territorial (CNFPT) – Marsella – Missió Operacional Transfronterera (MOT) París – AVITEM (Agencia de les Ciutats i Territoris Mediterranis) Marsella – Limes-Club (Pisa) – Secretariat Social de Marsella (CCR) – Regió Sud Provença-Alps-Costa d’Azur) – CRPM – CIM

PROGRAMA

Dimecres 29 de gener del 2020

13H30: Acollida

14H00: Presentacions de les Universitats i dels Màsters

15H00: Conferència de contextualització sobre els móns mediterranis i els reptes contemporanis + debats

16Hh30:Pausa

17H00: Fòrum intermàsters i constitució dels equips de treball (6 equips)

19h00: Còctel

 Dijous 30 de gener del 2020

9H00 – 14h30:A/ Estudiants: Treball dels grups “intermàsters”

  B/ Professors + doctorands + convidats

Programa específic amb el grup dels “grans testimonis” (professors i professionals)

14H30: 1a restitució dels treballs de grups “intermàsters” (3 equips/40 mn)

16H30: Pausa

17H00: Una conferència + debats

18H30: Final de la jornada

Divendres 31 de gener del 2020

 9H0: 2arestitució dels treballs de grups “intermàsters” (3 equips/40 minuts)

11h00:Pausa

11H30: Temps de relectura i d’evaluació + mirades pluridisciplinàries

18H30: Final de la jornada

Contextualització, enfocament pedagògic i calendari

 Elements de contextualització

 La  Mediterrània és al centre dels grans temes d’avui, incloent-hi el desenvolupament territorial, la migració, la pau i la justícia social, el diàleg entre cultures i el clima: és al sud d’Europa que el nostre futur es juga.

Està en marxa un canvi de paradigma en les polítiques públiques euromediterrànies a nivell europeu, interestatal i infraestatal. Podríem resumir-ho així “passar d’una lògica de programes a una lògica de projectes en una perspectiva de desenvolupament territorial estructurat i sostenible”.

Des dels anys vuitanta, una dinàmica de cooperació interestatal destinada a promoure l’estabilitat i la integració de les dues ribes de la mediterrània s’ha desenvolupat amb resultats aleatòries i de vegades incerts. Actualment estem experimentant un intent de reactivar aquesta dinàmica amb per exemple l’organització de la “Cimera de les dues ribes” el 24 de juny a Marsella. “Es construeix sobre la base del diàleg actual de 5-5 d’una manera encara més inclusiva amb una forta contribució de les societats civils […] Hem de trobar el fil d’una política mediterrània diferent aprenent del que hem reixit i de vegades del que no hem pogut fer”.[1]

En termes de polítiques europees i en particular la preparació de la nova programació, també el canvi de paradigma és inclòs. Què quedarà de la lògica i de l’arquitecte dels períodes anteriors de la programació de Cooperació Territorial Europea? El període de capitalització s’obre, és davant nostre… Quines lliçons es poden aprendre del que es va reeixir i del que no es va poder portar a terme?

Què transmetre dels sabers, el saber-fer i el saber-ser quan el que és nou sempre sembla més legítim que l’antic pel que fa la Cooperació Territorial Europea i les accions exteriors de les col.lectivitats territorials en Mediterrània?

Enfocament pedagògic

  • Des de l’inici del curs acadèmic (setembre) s’informa als estudiants de la pedagogia, l’horari i el marc general de la Master-Class. Aquests documents estan disponibles en la plataforma IEC. https://trans-fronteres.iec
  • Cada màster opta per tractar un o més dels següents temes que consideri convenients:

1/ Cooperació marítima i el paper de les ciutats portuàries.

2/ Les eines jurídiques de les noves polítiques de solidaritat i veïnatge.

3/ Les polítiques de salut en les relacions sud/nord.

4/ El mercat de treball, les qüestions migratòries i els drets humans.

5/ El significat de l’acció pública, la governança (macroregió) i la diplomàcia de les ciutats.

6/ Els béns culturals i del coneixement, xarxes acadèmiques i xarxes de comunicació.

[1]Extracte del dossier de premsa de la presentació de la Cimera des 2 Ribes – Emmanuel Macron, President de la República Francesa. Conferència de les ambaixadores i dels ambaixadors a París el 27 d’agost del 2018.